JellyPages.com

Monday, March 31, 2008

Adik sakit lah!

Mama tgh risau ni tgk mulut adik sebab masih x elok2 lg...mama ingat pecah2 biasa aje...sekali makin lama makin teruk...sampai berdarah2...hari sabtu tu mama dah bawak g spital tp alhamdulilah x kena warded...doc cuma bg bonjela aje...mama dah cakap dgn doc tu yg berat adik mendadak turun...senin minggu lepas hubby bawak g timbang,18kg...jumaat tu hubby bawak lg gi klinik aje,timbang lg turun 4kg...yelah..seminggu x makan..menyusu pun x nak...kesian mama tgk die..asik merengek aje...doc tu suruh paksa minum gak!mcm ne nak paksa,adik tu bukan kecik lg...dah tahu nak membantah...
kesian kan?
mata pon dah cengkung...
perut pon dah kempis...

P/S:teman2 seme tau x petua ape2 yg blh hilangkan pecah2 mulut ni?mama dah x thn dgn bau darah dr mulut adik tu...kesian mama tgk...semalam barulah die nyusu 2,3 botol...agaknya dah x thn lapar kot!yg buat mama sebak tu,bila mama makan adik telan air liur aje,dpt tgk aje.....die nak makan tp mulut tu sakit...ya allah,kesiannya anak mama ni...mama dah sapu bonjela tu tp x nampak pon ape2 perubahan...tolonglah mama...mama sedih tgk adik mcm tu..makan x blh..susut betul bdn die...kalo kite pon kena memang x leh masuk ape2,ini kan adik yg kena satu mulut mcm ni...:(



PhotobucketImage Hosting by Picoodle.comzwani.com myspace graphic comments

38 comments:

PuteriSatu said...

Siannya MR adik tuh...kasi dia minum air masak banyak2 sikit n try beli vita lipcare taruk kat bibir dia...siannya la...nak makan tapi bibir sakit...menitik rasa airmata dengar citer nih...siannya...aunti doa kan adik cepat sembuh ye sayang..siannya auntie dengar...

haja said...

mama try bg minum air kelapa skit...panas dalam bdn gasenye tuh..cubalah dulu.kot elok lak...slalu klau kite kena cmtu...minum air kelapa je..insya-allah ok.

TauruzMama said...

Mama,mgkin dalam badan adik panas sangat tuh..sbb tu jadi pecah2..dulu anak tauruz pnah jadik ulser sbb panas nih tp xler sampai pecah2 bibir,dlm mulut jer la smpai susah makan..tauruz bagi minum air bebanyak,wat susu pon cair sket,bila dia xnak mkn,minum tauruz cuba bagi 100plus yg xsejuk(room temp.)ilangkan gas dulu,
tu pon atas advice doc..at least ada liquid dlm bdn,spya tak dhydrted..
Sabar yer Mama..tAuRUz Doakan adik cepat sembuh..

~dalila~dyla~deyll~della~ said...

ish,siannya adik...
mcm ne la dia nak mkn tu?
tak tau la nak wat mcm ne..... kene minum air masak byk2 la.....

maklang said...

kesian kat adek...moga2 cepat baik!

wan said...

kesiannya adik. sampai turun berat. anak kak wan tak pernah la jadi sampai macam nie. jadi tak tau nak advise apa.

jgn risau ek mama, moga adik tu cepat baik.

faisal said...

Slm mama, alahai siannye sy tengok mama, cam nak nangis je kalau tengok budak kecik kena camtu..kita yg besarpun kekadang tak tahan inikan lagi budak2,huhu..moga adik cepat sembuh ye,amin..

cendawanintim said...

Mama,

Siannyer, panas sangat dalam badan tu ker...sampai leh pecah2 camtuh...bagi minum air banyak sket...sian, sampai berat badan pon turun 4 kg...big hug tuk adik...cepat sembuh ye sayang...jangan bagi hati mama risau...

asben saya pon penuh ulser dalam mulut..sampai bawah lidah pon ader...panas sangat sekang nih..

"sishoney" said...

salam mama,
alahai ciannye die.skang mmg musin budak2 sakit ke mama.maybe sakit panas kot.mama cuba tanya fysal M.A kita.kot2 la ada apa2 petua ke.nnt sis tanya mak sis plak :(

echah_syed said...

salam mama..macih singgah umah combi n wish combi ekk :)

combi rase ni bukan sakit mulut biasa kot..cam serius jer.better mama bawa gi specialist jer cepatt takut nnt jangkitan kuman tuu..

berat badan dah turun..mmg serius tu. kdg2 klinik biasa doctor tak bape ambil berat laa.bawa gi specialist kita rase puas hati..nnt dia melarat smpi dlm mulut.

mummysyafie said...

la..sian nyer..suhu badan dier panas kot mama..

tak sampai hati nak tengok..kiter yang tua ni pun sakit kalau kena, apatah lagi se kecik

viruspadu said...

alahai siannya

dia kurang minum air ke ra?

kalu kita yg beso ni pun seksa kan kalu kene ulse, inikan pulak sakit satu mulut gitu

alahaiiiiiiiiiii...

ikut nasihat doktor yer ra, aku nak bg petua, aku pun x tahu...

Mieza said...

siannya anak eiyra yg comei tu...

cuba beli lipcare SEBAMED kat farmasi...

along pun camtu gak dulu...sian adik dh kurus..;(

Mak Su said...

alamak, mama, maksu tak tahu ler, mungkin boleh sapu vaseline?

Cikpid said...

sian nye kat Adik..tgk pon rase nk nangis..apa kata mama bw g specialist..sbb kekadang hosp or klinik gomen x berapa endah sgt..(sy penah kene..sbb tu ckp camni)..takut ade ape2 yg x diingini..

Umi Mia said...

Kesiannya tengok........rasanya badan panas dalam tu...kena bg dia byk minum air kelapa lah kot...bg sejuk sikit..pastu yang bibir pecah tu..selalunya kalau I letak madu...apa2pun tengoklah doc ckp camner..follow yg tu lagi bagus....

ita.itu said...

aahla mama...bwk pg specialist lah...x pun petua kwn saya buh lendir lidah buaya...aduh siannye

HAPPYIRFA said...

salam mama..
siannya adik.nampak sgt dia sakit.muka dan mata nampak kedalam sgt.semoga cepat baik.saya xde petua..hari tu ada call irfa yer?ada call masuk..angkat x dengar suara pun..ke silap tekan..

Ceera said...

ala kesiannya... tapi memang nampak teruk pun mulut adik tu, mama sabar ye.. saya pun tak tahu nak wat apa nie, =P

KV said...

siannya adik. Sbg ibu mmg rasa asyik nak jatuh air mata je bila anak2 sakit. Huhu
moga adik cecepat sembuh. Auntie doakan. Amin.

Ijah @ Fariza said...

salam mama,
anak saya dulu pun penah kene mcm tu jugak, seminggu dia tak makan & menyusu, saya belikan dia air kotak milo & soya sebab straw dia kecik ckitkan so kurang ckit sakit.Pastu mak saya bawa anak saya berubat cara tradisional, alhamdullilah balik jer dr jumpa pakcik yang ubatkan dia tu,terus boleh menyusu. Sampai sekarang dah tak penah kene lagi dah.

Pakcik tu cuma masukkan jari telunjuk dia kat mulut anak saya + doa + dengan izin allah.

cikgu panji said...

Ciannye,ye la..dah susut badan adik.Semoga cepat sembuh.

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

thanks kepada semua yg beri petua dan cadangan...mama dah cuba bg air kelapa dan beli ubat kat farmasi...insya-allah,semoga adik akan sembuh cepat...maaf ya mama x dpt nak balas one by one komen sbb kojo melambak ha!maaf ye!jgn kecik ati ya!

tintaHati said...

ciannya kat adik....nak bg petua saya pon tak tahu...tapi kalo bibir pecah2 minum byk air kot...moga adik cepat sembuh...ameen..

izawani said...

Jika masih tak ilang lagi, jangan lambat, bawak saja ke specialist kanak-kanak. Budget dalam seribu lebih. Akak ni bukan apa... duit buleh dicari... tapi anak sakit... isk... (sib baik kampeni now ada insuran).
Tapi kalau dah makin sembuh, Alhamdullilah... Kesian kalau dah makin kurus tu...

nanonano said...

Ya Allah ksiannye mama..
xpenah lg jumpe kes teruk cmni..
xtao cmne..
cume kite same2 doa la adek cepat sembuh ye..
mama sabar ye :|

iman_qaisara said...

salam mama...huhuhuhuuu cedihnyeee..sian la adik..huhuhuhuuu..mama try la letak minyak gamat...insyaallah ok...mmg mujarab...moga adik cepat sembuh ye...

Kak Lady said...

Alahai...siannya adik tu...kalau kita pun tak tahan sakit kan...mungkin panas kot...beri dia minum air lebih...

Kadang kat kedai ubat ada jual glycerin untuk sakit mulut...mama dah cuba?

umie@kakyong said...

Salam mama,
semalam umie dah post comment.. tapi hilang pulak.. biasa la kan... blog mcm tu...

Kesian Adek tu.. umie rasa.. panas dalam tu kot.. kalau dulu2 masa anak2 umie kecik.. umie rebuskan beras bali tapi masa rebus tu jgn sampai beras kembang sgt sbb org kata khasiat dia akan kurang... masa nak minum tu bubuh la gula sikit....
cuba mama buatkan utk adik... org kata bali ni penyejuk badan..
selamat mencuba.

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

tintahati,nano,iman,
thanks ya...mama kesian sbb masa mama makan,die tgk aje...telan air liur lg...sape x sedih kan...

kak izawani,
insya-allah..adik dah ok sikit sebab mama bg die minum air kelapa tu...ade ubat dr farmasi mama sapu gak!

kak lady,
thanks ya..mama lom cuba lg ubat tu sbb mama tgk pecah2 tu dah beransur hilang...

umie,
ahah ye,nape lah mama x terpk pon air bali...tp mama dah try air kelapa..kalo x ok,mama akan try plak air bali...segera punya agaknya blh x?

RaFFLeSiA MeRaH said...

faktor cuaca kot...suh dia minum air lebih skit...kesiannyer adik....kalau x, badan montel jerr, tgk gambar ni memang la beza tubuh badan dia....

silversarina said...

semoga adik dah beransur pulih, kesiannya tengok mulut dia tu... panas sangat kot, sapukan vaseline petroleum jelly kat bibir dia biar tak kering...

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

alahaii...siannyerr..pnas dlm kutt

Ms_MER said...

siannya dia..badan pon mmg nmpk susut sgt, dh x le nk mkn pe kan. Wak p specialist la, coz dia kecik lg, bkn reti nk g tau cemana kan

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

rafflesia,
thanks ya..mungkin sbb cuaca yg x menentu sekarang ni...

silversarina,
sampailah ni adik x makan tau!

lovely,ms_mer,
insya-allah...dah ado kurang sikitlah...

Zareda said...

kesiannya adik, mulut pecah pecah ni sebab panas dalam. Cuba bagi air kelapa, mungkin nak kena campak tapi mama bagi ubat demam so campak tu terencat.. bahaya tau..

badan adik pun dah susut, Susah hati kan kalau anak sakit ni, mak pun jadi sakit jugak

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

betul lah kak zar,anak sakit mak yg susah hati kan...

Wynn Syarina said...

Era, lamanye aku tak menyinggah. Ada hal sikitla. hehe... Skrg dah ok dah. Siannye anak kau ni. Nasib baik dah sembuh. Teruk sgt aku tgk bibir dia. Kesian dia. Aku yg dah besar ni pun rase pedih kalau bibir pecah ini pulak budak kecik. Sabar la ye. Semoga badan adik cepat naik. Suruh makan banyak2 tau.