JellyPages.com

Saturday, July 26, 2008

~Beza antara 'CINTA' dan 'SUKA'~


Cinta

kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu.. dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya.

Sayang

kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita.

Suka

kita sukakan dia kerana dia kelakar. dia happy-go-lucky. bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. tapi, kita taklah rindu giller kat dia bila tak berjumpa seminggu...

Minat

ada sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Di hadapan orang yang kita cinta,
hati kita akan berdegup kencang...
Tapi di depan orang yang kita suka,
hati kita akan gembira...

Di depan orang yang kita cinta,
musim sentiasa berbunga-bunga...
Di depan orang yang kita suka,
musim itu cuma berangin sahaja...

Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang kita cinta,
kita akan kaku...
Tapi jikalau kita melihat ke dalam mata orang yang kita suka,
kita akan tersenyum...

Di depan orang yang kita cinta,
lidah kelu untuk berkata-kata...
Di depan orang yang kita suka,
lidah bebas berkata apa sahaja...

Di depan orang yang kita cinta,
kita menjadi malu...
Di depan orang yang kita suka,
kita akan tunjukkan imej yang sebenar...

Kita tidak boleh merenung mata orang yang kita cinta....
Tepi kita selalu merenung mata orang yang kita suka...

Bila orang yang kita cinta menangis,
kita akan turut menangis...
Bila orang yang kita suka menangis,
kita akan turut membuat dia gembira...

Perasaan cinta bermula dari mata,
Perasaan suka bermula dari telinga...
Jadi, jikalau kita berhenti menyukai seseorang yang kita suka...
Umpama kita membuang telinga kita
Tapi jika kita cuba menutup mata
Cinta berbuah menjadi airmata

Setiap orang yang akan mengalami ini dalam hidup mereka,
Cuma fikirkanlah bersama-sama siapa yang anda cinta!

Tetapi, hakikatnya¦
Cinta kepada Allah swt
Adalah lebih hakiki dan abadi!


bicarajiwa:..ermmm..kadang2 kite terperangkap kan dlm perasaan nih...padahal bukan susah nak bezakan antara cinta dan suka...kenapa mama publishkan benda nih? ade cerita disebalik nih...nak tahu? ok nanti di next n3 mama akan stori k! selamat berhujung minggu ya...


PhotobucketImage Hosting by Picoodle.comzwani.com myspace graphic comments

22 comments:

zino said...

macam tu kaedah e? hehe

chocolate said...

tersinggah di sini, dalam usaha melupakan suka yang telah menjadi cinta.

Pak Ngah: said...

:: emmm... cerita bersambung nampaknya...

ras-adieza said...

waa..bestlah mama definisi tu antara cinta, suka, sayang dan minat. So bila kita dah ter...suka dan minat kat seseorang bolehlah kita menggunakan kaedah ni agar tak masuk dalam cinta kecuali pada yang patut.:)

azlanlin said...

Waaaa...Mama ni...tak sabor rasanya nak tunggu cite selanjutnya... tak sabo..tak sabo...

IBU KUMBANG said...

ok.. aku sabar menunggu N3mu yg seterusnya.. hehe

RaFFLeSiA MeRaH said...

teruskan utk entry seterusnya, dah ramai yg menunggu nihhh mama...huhuhu...

lindosh said...

uhuks2.. apakah cerita sebaliknya?

Kasawari said...

mendalam ni... cinta vs suka.. ??

Kak Lady said...

Mama...sesuatu yang bagus untuk dikongsi..menarik...suka akak baca...

Ungku Nor said...

cinta dan suka pada orang yang sama..hehehe

cendawanintim said...

tak sabo nak tunggu sambungan ni...

Abang Long said...

Tak reti untuk bersajak, tetapi suka sajak. Yang pasti abang long tidak segak. Maaf, lari tajuk hehehehe

puterikurekure said...

thanks mama.
skarang baru saya tau.
:)

pak ngah rep said...

ermm.. drs lov nih.. x sabo next en3 nih..

mummysyafie said...

cinta..mmg sukar untuk difahami kan..

kuchalana said...

jeng3...

whitetulip said...

bila kita renung ke mata org yg kita cinta, hati kita akan berbisik bahawa kita akan bersama dgnnya biar susah ataupun senang. bila kita renung org yang kita sayang, hati kita akan tenang dan bertambah kasih padanya...

rasp said...

wah...mama cepatlah next n3 nie...tak sabor dah nie..

muadzlife said...

wah...suspen nih..

13may said...

fuiiyohhh!!

~dyla~ said...

ok,
akan tggu entry mama yg seterusnya.

memang Cinta tak sama ngn SUKA.